Większość kierujących pojazdami myśli, jedyne zadanie lewej nogi to naciskanie sprzęgła, zaś w autach mających automatyczną skrzynię biegów, noga ta w ogóle nie pracuje, więc nie ma wpływu na jakość i bezpieczeństwo jazdy. Niestety to błąd, bowiem miejsce lewej nogi nie bez powodów usytuowane jest po lewej stronie pedałów. Miejsce to ma istotne znaczenie dla prawidłowego prowadzenia samochodu. Stabilna pozycja za kierownicą umożliwia precyzyjne i szybkie ruchy, które zyskują na ważności razem ze wzrastającą dynamiką jazdy. Kierowca może wyczuć zachowanie pojazdu niejako poprzez fotel, a właściwie przez pośladki i plecy. Dobrze ustawiony fotel i nogi stanowią także punkt podparcia, który zapewnia stabilne kierowanie autem. Pięty winny być oparte o podłogę, zaś lewa noga dociska ciało do fotela. Dzięki temu ręce na kierownicy mogą szybciej pracować, nie przeciążając się przy tym nadmiernie.

 

Nieodpowiednia pozycja za kierownicą

Nieprawidłowo ułożony fotel kierowcy, jak i brak podparcia za pomocą lewej nogi może być przyczyną opóźnionej reakcji, przesuwania się ciała w czasie poślizgu, albo szybszej jazdy z uwagi na siłę odśrodkową. Kiedy jedyne podparcie dla ciała kierowcy stanowi fotel, jego organizm chcąc, czy nie chcąc będzie poszukiwał następnego punktu podparcia. Tym podparciem zwykle jest kierownica, jak i opierające się na niej ręce. Taka technika operowania kierownicą to brak szans na prawidłowe zachowanie się kierowcy podczas kolizji. Fakt ten można bardzo łatwo zauważyć w czasie dynamicznej jazdy, gdy kierowca zaciska kurczowo dłonie na kierownicy i prostuje przy tym ręce. Z punktu widzenia ergonomii jazdy, podpieranie ciała na kierownicy jest przyczyną szybszego męczenia się mięśni rąk.

 

Niewłaściwe punkty podparcia

Pośród nieprawidłowych punktów podparcia warto wymienić: łokieć na oknie drzwi bocznych, dłoń na lewarku, czy łokieć na kolanie. Każdy taki punkt to brak pewnego chwytu na kierownicy, a co za tym idzie obniżenie poziomu bezpieczeństwa.

 

Szkolenia bezpiecznej jazdy

Umiejętności i technikę jazdy samochodem można poprawiać w szkołach bezpiecznej jazdy. W trakcie zajęć można się przekonać, iż lewa noga pomaga w wyczuciu pojazdu, a co za tym idzie w jego prowadzeniu. Im mocniej dociśniemy się do fotela, tym większą stabilność uzyskamy. Większa powierzchnia przylegania ciała do fotela kierowcy pozwoli na szybsze wyczucie poślizgu tylnej osi. Luźno trzymane ręce na kierownicy to większa swoboda prowadzenia. Trening bezpiecznej jazdy odbywać się może na oponach poślizgowych. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasza pozycja za kierownicą jest odpowiednia, dzięki temu szkoleniu, szybko to zweryfikujemy. Instruktor oceni naszą technikę jazdy w trakcie zajęć praktycznych, albo na symulatorze jazdy. Symulator wyścigowy pozwoli na naukę kontroli zachowań w trakcie jazdy na czas. Symulator dachowania umożliwi dostrzeżenie każdego błędu za kierownicą, zaś przy okazji wykształci świadomość kierowcy i jego pasażerów na istotę zapięcia pasów bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *