Hamowanie silnikiem to technika jazdy, którą powinien poznać na kursie każdy kandydat na kierowcę. Niestety, rzadko który instruktor, chce poświęcać czas na próby, które nie znajdą się na egzaminie. Tymczasem hamowanie silnikiem to skuteczny sposób jazdy, chociażby w warunkach górskich, i to zarówno latem, jak i zimą. Nie każdy układ hamulcowy samochodu wytrzymuje długą pracę przy obciążeniu, prowadząc do zagotowania płynu i tym samym tracąc zdolność hamowania, właśnie dlatego warto poznać zalety, ale też wady hamowania silnikiem.

 

Zalety hamowania silnikiem

 

Hamowanie silnikiem, to technika jazdy samochodem polegająca na powolnym wytracaniu prędkości poprzez redukcję biegów, wykorzystując w ten sposób naturalny opór silnika. Dzięki temu zabiegowi silnik przy wyższych obrotach osiąga większy moment hamowania. Jak każda technika umiejętność hamowania silnikiem wymaga nauki i przyswojenia sobie określonych, rządzącym nim zasad.

Najważniejszą zaletą tego sposobu prowadzenia samochodu jest bezpieczeństwo. Szczególnie jest to istotne w trudnych warunkach terenowych, ale też i w trudnych warunkach pogodowych. Nie tylko bowiem jazda w górach staje się bezpieczniejsza, ale również jazda po mieście w warunkach gołoledzi czy sypiącego się z nieba śniegu i obecności śniegu poślizgowego pod kołami. Hamowanie silnikiem, które należy rozpocząć znacząco wcześniej, zapobiega szarpaniu samochodem, uspokaja go i chroni przed utratą kontroli nad autem i wpadnięciem w poślizg.

Drugą zaletą tej techniki jest niewątpliwie oszczędność. Hamowanie silnikiem oszczędza klocki hamulcowe, paliwo, pracę hamulców czyni bardziej ekonomiczną i utrzymuje auto w sprawności. Zapobiegając stłuczkom, tak częstym w okresie zimy, chroni nas przed niespodziewanymi i bolesnymi wydatkami.

 

Technika hamowania silnikiem

Czynność hamowania silnikiem jest niezwykle prosta, największą trudność sprawia tu wybór momentu rozpoczęcia manewr, dobór przełożenia i wyczucie odległości. Technika ta polega na jeździe hamowaniu bez użycia pedału przyspieszenia i pedału hamulca, przynajmniej jego maksymalnego opóźnienia.

Przebieg manewru:

  • wybór momentu początkowego dla manewru hamowania
  • zdjęcie nogi z gazu, dzięki czemu auto zaczyna zwalniać
  • kontrolowanie wskaźnika obrotomierza
  • skoordynowanie pracy sprzęgła z obrotomierzem
  • wciśnięcie sprzęgła
  • powolne zredukowanie biegów
  • puszczenie delikatne sprzęgła, bez szarpnięcia
  • kontynuacja manewru aż do momentu całkowitego zatrzymania się samochodu

Jeżeli w trakcie zjeżdżania ze wzniesienia zdejmiemy nogę z pedału gazu a samochód będzie zwiększał prędkość należy rozpocząć obserwację obrotomierza. Gdy strzałka będzie blisko czerwonego pola, redukujemy bieg. Jeżeli chcemy przerwać manewr wytracania prędkości należy zmienić bieg na wyższy. Zawsze jednak zakres obrotów silnika musi być zgodny z wprowadzanym biegiem.

Warto jednak pamiętać, żeby nie stosować hamowania silnikiem, gdy sytuacja wymaga awaryjnego hamowania. Nieumiejętne stosowanie tej techniki, szczególnie zimą grozi wpadnięciem w poślizg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *