Układ chłodzenia ma ważne znaczenie dla sprawności auta. Po pierwsze, jego niesprawność prowadzi niejednokrotnie do potrzeby przerwania jazdy. Po drugie, przegrzanie napędu może być podstawą ciężkiego naruszenia najistotniejszych modułów jednostki napędowej, w tymże niezwykle kosztownej głowicy. Początek lata znaczy zawsze czas próby. Z usterkami systemu schładzania możemy mieć do czynienia o dowolnej porze roku, również wówczas, kiedy jest niezwykle zimno. Jednakże z oczywistych powodów przeważnie okazują się one właśnie podczas pierwszych ciepłych dni.

 

Objawy oraz przyczyny przegrzania silnika

W pewnej większości wypadków pierwszą oznaką „gotowania się” silnika będzie unosząca się strzałka wskaźnika temperatury. We współzależności od typu może na nim być oznaczona skala, lecz nie jest to wyjście wykorzystywane poprzez wszelkich wytwórców. Większość napędów osiąga prawidłową gorączkę pracy, kiedy strzałka znajduje się pośrodku skali bądź minimalnie poniżej. Wszystkie odchylenia znaczą wady. Skok temperatury napędu wywołany obniżoną efektywnością działania chłodnicy pochodzić może z jej zanieczyszczenia oraz to zarówno od środka, jak również z zewnątrz. Dokładne oczyszczenie rdzenia pozwoli odzyskać chłodnicy straconą wydajność. Za przegrzewanie napędu odpowiadać może też działanie zapowietrzenia systemu schładzania. Pozbycie się z wnętrza układu zbędnego powietrza potrzebuje niejednokrotnie zrobienia ciągu rozmaitych czynności. Nieznajomość takich procedur utrudnia efektywne odpowietrzenie układu. Tak samo będzie, gdy wcześniej nie ustalimy oraz nie wyeliminujemy przyczyny, z powodu której powietrze przedostaje się do układu chłodzenia.

 

Turbo w pojeździe – więcej mocy, lecz także problemów

W pojazdach z napędami chłodzonymi cieczą za zachowanie właściwej temperatury odpowiada roztwór zamknięty w dwóch obiegach. Tuż po uruchomieniu pojazdu, roztwór krąży po pierwszym spośród nich, po drodze przechodząc m.in. poprzez specjalistyczne przewody w bloku oraz głowicy napędu. Kiedy się zagrzeje, termostat otwiera drugi obieg. Wtedy roztwór ma do pokonania dłuższą drogę, płynie po drodze również poprzez chłodnicę. Niezwykle niejednokrotnie ciecz jest schładzana także kolejnym wentylatorem. Puszczenie płynu chłodniczego w drugi obieg przeciwdziała przegrzaniu napędu. Warunek? System schładzania musi być dobry.

 

Co zrobić, kiedy silnik się przegrzewa?

W pierwszej kolejności należy uruchomić ocieplanie oraz nawiew na maksymalny poziom. W tenże sposób ułatwimy silnikowi odprowadzenie ciepła z układu. Właśnie po chwili wymagania wyłączmy jednostkę napędową, tymże samym umożliwiając jej ostygnąć. Żeby przyspieszyć mechanizm, należałoby uważnie podnieść maskę – stygnięcie napędu zajmie chociaż godzinę. Właśnie po kilkudziesięciu minutach odkręćmy korek w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego oraz sprawdźmy jego stan. Pomimo używania zaawansowanych technologii w nowoczesnych pojazdach, wciąż są one narażone na tak podstawowe usterki jak przegrzewanie napędu. Chociażby kiedy są one dostosowane do pracy w niemal każdym klimacie. Przegrzanie napędu może być wywołane wieloma elementami, od standardowego przepracowania do wad elektrycznych oraz technicznych pod maską.

 

Więcej porad dla kierowców:

Kiedy pierwszeństwo ma tramwaj?

Zmiany w kodeksie drogowym

Ruch lewostronny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *